21 mrt 2009

Australië, Snowy mountain, 21 maart 2009, reisdagboek 7

Ik ga van Melbourne naar Sydney in 3 dagen in een minibus tour, er zitten alleen maar jonge backpackers uit diverse landen, China, Amerika, Chili, Engeland en Schotland. Na 1 dag samen optrekken krijgen sommigen al een bijnaam, George Bush, Prins Harry en Hugh Grant. Het valt best mee met een groep tieners, alleen het Schotse accent van ene meisje is best lastig.

Het eerste nationale park waar wij zullen bezoeken is helaas gesloten wegens bosbranden, wij rijden verder naar de 90 miles beach. Het klinkt indrukwekkend, maar vergelijkt met de stranden die ik de afgelopen tijd heb gezien is het niet veel, een hele lange strand met zandduinen. Direct achter de zandduin is een grote meer, die geen meer meer is. Bij het aanleggen van de haven hebben zij een opening gemaakt, het meer staat nu in verbinding met de zee.

De volgende dag rijden wij via kronkelende bergpassen naar de Snowy mountain. Onderweg spot ik voor het eerst kangaroo´s in het wild! Ook Emu´s, wat zelden te zien zijn in dit gebied. Aangekomen is het fris, wij nemen de skilift naar de top van Snowy mountain, geen sneeuw, het ligt nog onder de permanente ijs grens.De top is bezaaid met rotsen, tussen de rotsen hebben zij een pad aangelegd, lekker makkelijk maar voor de wandelaars is het misschien weinig avontuurlijk. Men kan hier helemaal naar de top van Kosciuszko mountain wandelen, het hoogste punt van Australië, ik neem genoegen met een wandeling naar het uitkijkpunt op de top van het hoogste berg. Terug in het resort neem ik een jacuzzi-hot tub, daarna een duik in het verwarmde zwembad.

De derde dag bezoeken wij Canberra, het hoofdstad van Australië, het parlementhuis is een weinig inspirerend gebouw, het DORP is slapend, hoe kan een hoofdstad zo oninterresant zijn! Men kan destijds niet kiezen tussen Melbourne en Sydney als hoofdstad, dan maar Canberra tussen beide steden. Ik zal zeggen, de slechtste keuze tussen die twee is nog honderden keren beter dan Canberra. Ik eindig de dag in Sydney!