17 mrt 2009

Australië, Melbourne, 21 februari 2009, reisdagboek 6


In Melbourne regent het, met de wind erbij is het behorig fris ook al is het 19 graden, even wennen als je van Alice Springs komt waar daar boven de 25 graden is. Melbourne is ook bekend wat betreft het weer, het kan 4 seizoenen op een dag voorkomen! Op straat lopen mensen met sjaals om en jassen aan, maar ook mensen met t-shirts en slippers, een vreemd gezicht is het wel!

Ik neem een dagje rust, bel mijn tante in de surburb van Melbourne op. Zij is blij verrast dat ik er ben, haalt me op en propt me vol met eten. Eerst naar een Chinese restaurent, dan naar een markt voor fruit die de Australiërs niet kennen. 'S avonds vietnamees eten, zo hoor het bij mijn tante, eten is het belangrijkst. Ik heb geen tijd om Melbourne te verkennen.

De volgende dag maak ik een tour naar de 12 apostelen. Eerst naar de Bell beach, met de hoge golf een ware paradijs voor de surfers. Dan een wandeling in een regenwoud, met eeuwenoude bomen en heel grote varens. En uiteindelijk zie ik de 12 apostelen, dramatisch stukjes afgebroken land in zee voor de kust. Een ervan is ingestort, er zijn nu 11 over. Ik doe ook iets geks, ik neem een helicopter vlucht over de 12, of 11 apostelen!!

Naar Philips Island ga je voor de dieren, met de toeristen bus ga ik eerst naar een dieren boerderij, Kangeroo's (eindelijk), wallebee's (een kleine soort kangeroo), Wombats, Koala's en Emu's. Ze hebben zelfs de Tasmaanse duivels. Opgesloten is het toch minder spannend, gelukkig kom ik daarna in de natuur toch wallebee's tegen. Als de zon onder gaat zit ik met heel veel toeristen op een verhoogd plateau voor het strand, wachten op de terugkomst van de little pinguïns. De pinguïns gaan 2 weken zwemmen, proppen zich vol met vissen en komen terug naar hun "huis" om de partners en jonkies te voeden. Even na zonsondergang verschijnen zij in groepjes in het donker uit het water. Even droog schudden en paraderen ze volgens vaste routes naar hun eigen hol. De ene heeft minder succes en huppelt grappig weg. De andere heeft betere vistechniek, met een dikke buik valt de pinguïn na 2 stappen om, deze zijn de favorieten onder de toeristen!