15 mrt 2009

Australië, Alice Springs, 14 maart 2009, reisdagboek 5

In Alice Springs is de flying doctors gesticht, eerst gefinanciëerd door de kerk, later overgenomen door de regering. De gedenktmonument van de stichter, Flynn, is een grote Alice Springs stenen bol.

In de beurt van Alice Springs ligt het Mac Donnell gebergte, binnen het gebergte liggen divers mooie plekken, Simsons Gap, Standley Chasm, Glenn Helen Gorge, allemaal namen die je fantasie prikkelen. Voor de fanatieke wandelaars kan men een weg lopen in 3 dagen om ze allemaal te bezoeken, ik ga met een groepje toeristen met een minibus alle plekken in 1 dag bezoeken.

De volgende dag sta ik midden in de nacht op, om half vijf in de ochtend word ik opgehaald voor een ballonvaart. Eerst rijden wij in het donker naar de weiland, de wind testen en de juiste stijgplek bepalen, als de ballon opstijgt begint de zon ook op te stijgen, het is een moment die ik niet snel zal vergeten.Het kost wel wat, de ballonvaart van 30 minuten kost meer dan 2 keer als mijn lowcost vlucht dezelfde middag van Acile Springs naar Melbourne!