23 dec 2009

Zweden, Lapland,december 2009 en januari 2010, voorbereiding

Lapland
In het Zweedse Lapland, 200 km ten noorden van de poolcirkel, ligt het dorpje Jukkasjárvi aan de rivier de Torne. Van het kristalheldere water uit deze rivier wordt ieder jaar opnieuw het grootste en meest unieke ijshotel ter wereld wordt gebouwd. een hotel, gebouwd van duizenden tonnen sneeuw en ijs, compleet met lobby, receptie, een filmauditorium, kamers en suites en de bekende "Absolut Ice-bar". Er wordt in
november begonnen met de bouw zodat de opening half december kan plaatsvinden.
In de lente doet de zon haar werk en smelt het hotel volledig weg. Een verblijf in dit ijshotel is een ware belevenis. Het sprookjesachtige sneeuwlandschap is een uniek decor tijdens de spannende activiteiten zoals een sneeuwscooter- en hondensledetocht.
Slapen: Icehotel









Stockholm
"De stad die op het water zwemt". Zo wordt Stockholm genoemd in het boek Nils Holgerssons wonderbare reis door Zweden. De hoofdstad is gebouwd op zo’n twintig eilandjes in het Mälarmeer, waardoor Stockholm ook wel bekend staat als de stad van bruggen.Gamla Stan is het hart, de middeleeuwse kern met in het centrum het kleine pleintje Stortorget. Aan dat plein staat het Beursgebouw uit 1773, tegenwoordig de vestiging van de Koninkelijke Academie van Wetenschappen. Het enorme koninklijk paleis stamt uit de 18e eeuw. Het kwam in de plaats van een paleis uit de 13e eeuw, dat door brand werd verwoest. Daar vlakbij staat Storkyrkan, een kathedraal gewijd aan Sint Nicolaas.

4 okt 2009

Canada, Banff, 4 oktober 2009, reisdagboek 9

Wij logeren halvewege Lake Lousie en Banff bij Castle mountain resort, een massieve berg met twee rijen kleine pieken. In de buurt ligt de Johnston canyon, wij maken de wandeling door de kliffen. De wandeling is een welkome verandering dan bossen, bergen en meren, wij wandelen door hangende loopbruggen aan de klif, eerst naar de lower fall en daarna de upper falls, tussen de kliffen loopt een rivier, het is een leuke wandeling.

Wij rijden een kleine stuk verder naar de Kootenay national park, de bossen van Marble Canyon is helaas verwoest door een vuur waardoor het zicht heel kaal is. Stukje verderop maken wij een wandeling naar de Paint Pots, de aarde hier is geel, de Indianen komen vroeger hier aarde halen en maken verf van, het gele aarde hier ziet er heel apart uit.

In Banff gaan wij naar Minnewanka meer, wij nemen een boottocht over het meer, hopen op beren of wildlife, helaas dit keer geen geluk, alleen een bald eagle gezien. Het begint te regenen en is koud geworden, wij besluiten naar onze resort te gaan, en vermaken ons met vuur maken bij de openhaard.

De volgende dag sneeuwt het, de bergen laten zich af en toe zien, maar de winterse landschap maakt het weer goed. Wij besluiten de Rockies te verlaten. In de sneeuw rijden wij naar Calgary voor de laatste nacht. De vakantie zit erop!

2 okt 2009

Canada, Lake Louise en Yoho national park, 30 september 2009, reisdagboek 8

Onze hotel ligt naast Lake Louise, wij lopen ernaartoe, een helder melk groene meer aan een masieve berg met gletjer ijs, prachtig. Het weer is droog, maar de warme nazomer weer is duidelijk voorbij.

Wij rijden in 20 minuten naar de nabij gelegen Yoho national park, eerst bekijken wij de Spiral tunnel, de lange goederen trein kruipt eerst de tunnel in, maakt een rondje in de berg en kruipt weer uit een lager gelegen tunnel en rijdt weer door, wij hebben weer mazzel, een trein is bezig ons dat te demostreren, zigzagend rijdt de trein weer door.

De Natural bridge wordt gevormd door langsstromende water, een groot blok steen wordt door stromende water aan de onderekant uitgesneden, waardoor het een natuurlijke brug vormt, heel apart. Wij rijden door naar de Emerald lake, een prachtige groene meer idyllisch aan de bergen gelegen, houdt het een keertje op met de prachtige meren? Op de terugweg gaan wij langs de Takakkaw falls, een van de hoogste waterval in Canada. Het houdt nog niet op met de meren, wij gaan nog langs de Moraine lake, de grote zuster van Lake Louise, wij zijn niet uit welke meer het mooist is!

1 okt 2009

Canada, Icefields parkways, 29 september 2009, reisdagboek 7

Als wij Jasper verlaten regent het, eens moet het afgelopen zijn met het mooie weer. Wij gaan op de Icefields parkway opweg naar Lake Louise. Icefields parkway is een van de mooiste rijweg ter wereld, en wij zien hoe het komt. Onderweg heel veel mooie uitzichten, de grillige Rockies torren hoog uit in de hemel, de ongerepte denenwoud, de rivieren en de meren.

Wij maken een stop bij Athabasca falls, een waterval over grillige steenformaties in een canyon stort. Ook de Sunwapta falls is prachtig. Als wij aankomen bij de Icefields center sneeuwt het, het is heel koud geworden. Wij boeken onze ticket voor een bustocht over Columbia Icefield. Een bus met super grote wielen, rijdt op de uitgehakte weg op de gletjer om hoog en om laag, en brengt ons naar een plateau, midden op de Columbia Icefield gletjer!

Wij vervolgen ons weg naar Lake Louise, door de sneeuw verandert de omgeving in een winterplaatje, bij elke bocht stoppen wij om foto's te maken. Aan het eind van de Icefields parkway maken wij een stop bij Peyto lake, een melkgroene gletjer meer, het is onwerkelijk mooi!