11 mrt 2009

Australië, Ayers Rock, 10 maart 2009, reisdagboek 3

In het midden van Australië is het aarde vuurrood. In de weidse omgeving groeien er alleen dorrre struiken en bomen. uit de vlakte rijst het rots, ook vuurrood, grotendeels egaal met hier en daar gaten. Het is de Ayers Rock, de aboriginals noemen het Uluru.

Midden in het woenstijn is het minder heet dan ik heb verwacht, het is rond de 30 graden, erg aangenaam. Alleen de vliegjes zijn vervelend, waar komen zij opeens vandaan? Ik koop een vliegennet en span het over mijn hoofd. Het ziet er niet uit maar als iedereen het doet dan valt het wel mee. Ik regel de tourtjes en buskaartjes voor de volgende dag en neem daarna een duik in het zwembad. Een zwembad in het woenstijn is een luxe.

De volgende dag sta ik om 5 uur op. De zonsopgang geeft het rots een magische aanblik, en het is ook minder heet. Ik maak een wandeling van een rondje om de Ayers Rock. Onderweg kom ik grotten, muurtekeningen en waterpool tegen. Om 4 uur's middags word ik weer opgehaald van mijn resort, voor een sunset tour naar het zusje van Ayers Rock, de Olgas. In tegenstelling tot de Ayes rock met een platte dak, heeft The Olgas heleboel ronde toppen. Tussen twee toppen maak ik een wandeling, diep de gleuf in.

7 mrt 2009

Australië, Perth, 7 maart2009, reisdagboek 2

Een ouderwets vliegveld, overal lelijke TL bakken, is dit Australië? Zelfs het vliegveld van Vietnam oogt bmeer bij de tijd! Het internationale vliegveld van Perth wordt minder gebruikt, het nationale vliegveld is drukker, vandaar! Bij de paspoortcontrole worden allerlei onzinnige vragen gesteld: wat kom je hier doen? Sightseeing. En wat nog meer?...hoe lang blijf je? Waar logeer je? Heb je bewijs van boeking van hotel? Heb je familie hier? Wat is het adres? Wanner heb je je tante voor het laatst gezien? Ik blijf glimlachen en beantwoord alle vragen. Het lijkt wel een communistisch land zoals Vietnam, maar dan 20 jaar geleden!

Bij de bagageband snuffelt een hond rond alle koffers. Bij de douane staan een hele batterij scanmachines, zoiets bij de ingang van een land heb ik nog nooit gezien in andere landen. En jawel, alle solo reizigers worden eruit gepikt. Mijn koffer wordt grondig gecontroleerd, en hoe? een doekje wordt over mijn laptop en mobieltje gehaald, daarna getest op drugsporen (Nederlandse paspoort misschien?) Mijn laptop moet aan, elke map wordt bekeken. Waar is mijn privacy? Als ik vraag waar naar zij naar zoeken? Verboden pornografie! Ik blijf glimlachen. Ook mijn mobieltje wordt gezocht naar pornografie. Het lijkt alsof de tijd stil staat in Perth. Ach fijn, uiteindelijk heb ik niets verboden bij me, de douane kan nu vriendelijk glimlachen tegen mij en zegt: Welcomne to Australia!

Ook de tijd staat stil in Fremantle, een slaperig havenstadje even ter zuiden van Perth. Ik wandel rond het centrum met de victoriaanse huizen. De mensen hier zijn erg vriendelijk, overal maakt men een gesprekje met je. In een tapas restaurant heb ik heerlijk gegeten. Op de terugweg ben ik uitgestapt bij het strand, er is een tentoonstelling, Scultpures by the sea. Er zijn zelfs objecten op het water!

Ik neem de ferry naar het Rottnest island. Een eiland met prachtige stranden. Ik maak een wandeling langs de zoutmeertjes op het eiland, en langs diverse baaien. Op het pier neem ik een underwater explorer toer, een boot met raampjes onder water, snorkelen zonder nat te worden!
In de minimart mogen zij geen alcohol verkopen, in de wijnwinkel mag iedereen 1 fles wijn per dag kopen, nieuwe wet hier in Perth. Wat een betutteling! des temeer dat het druk is in de bar. Ik wordt aangeproken door de barman of ik schoenen aan wil trekken, na 6 uur is het verboden om slippers te dragen. Wat!! Anders raak je misschien gewond van de glasscherven. Ik zoek mijn vliegticket op, en zie dat ik gelukkig morgen hier wegvliegen!

3 mrt 2009

Singapore, 3 maart 2009, reisverslag 1

In London hebben zij de London eye, in Singapore hebben zij een nieuwe gebouwd, uiteraard groter. Helemaal bovenop heb ik de gehele Singapore gezien, en ook een stukje Maleisië en Indonesië.

Ik logeerde in Chinatown, de oude winkelhuisjes zijn allemaal opgeknapt, houten deuren en houten jalouzieramen worden beschilderd met leuke kleuren. De hele wijk zit vol met eettentjes, restauranten en barretjes, heel gezellig. De rode lantaaren maken de sfeer. Ik waan me terug in de koloniale tijd.

Ik ben nu voor de derde keer in Singapore, en nog steeds heb ik de icoon van Singapore, een leeuwekop, niet gezien, het heet trouwens Merlion! Ik heb het gepland voor vandaag, helaas regent het de hele ochtend, en de middag ook. Na het dinner is het droog,. Ik wandel ernaartoe. Aangekomen tref ik een ingepakte Merlion voor renovatie... Ik moet het genoegen nemen met de miniversie van de echte leeuwekop!

1 mrt 2009

Hong Kong, 28 februari 2009, reisdagboek 9

Wij checken in onze hotel in Hong Kong, onze kamer zit op 16e etage, wij hopen op mooi haven/zeezicht. In de lift ontbreekt er uiteraard het knopje voor 13e etage, maar ook de 4e en 14e etage, Chinese ongeluksgetal! In onze kamer maken wij de gordijnen open, wij hebben zicht op.... andere betonnen gebouwen. In Hong Kong is het een en al beton!

Wij nemen een tram die langzaam kruipt naar de Victoria peak, op het panoramaterras hebben wij zicht op de haven en de betonnen oerwoud. Hoewel veel woontoren gewoon lelijk zijn, bij elkaar is het een indrukwekkend gezicht.

Wij nemen de ferry naar de overkant. De verlichte, architectonische gebouwen geven Hong Kong een mooi metropool gezicht. Op de kade zitten vol mensen, wachten op 8 uur 's avonds, dan begint de lichtshow. De verlichting van de gebouwen beweegt mee met de ritme van een symfoniemuziek, de laserstralen schieten in de lucht! Van al die betonnen hebben zij toch iets moois gemaakt!

Onze vakantie met zijn tweetjes naar Filipijnen en Hong Kong zit erop! Hans gaat naar huis, Nien gaat alleen verder, op naar Singapore en Australië!